Wednesday, 8 May 2019

Ulasan Ebook Panduan Pemakanan Anak oleh Puan Nor Amalina Rohaizad

Ulasan Ebook Panduan Pemakanan Anak
(http://panduanpemakanananak.blogspot.my/)

Menjadi seorang ibu, saya amat menekankan pemilihan makanan yang sihat dan berkhasiat untuk anak-anak. Lebih-lebih lagi anak sulung saya mempunyai ekzema. Saya perlu sentiasa peka dengan menu yang dihidangkan setiap hari supaya lengkap nutrisi yang diambil.

Ebook ini adalah perkongsian tentang pemakanan dan nutrisi anak-anak pada tahun pertama usia mereka. Puan Hifzaila menyusun dengan baik apa yang perlu dan tidak perlu sewaktu merancang menu si manja.

Bab awal ebook ini dimulakan dengan info penyusuan eksklusif. Amat penting bagi seorang ibu menyediakan diri dengan ilmu ini supaya perjalanan penyusuan menjadi lancar. Beberapa masalah sewaktu penyusuan ada dikupas di dalam ebook ini untuk menjadi panduan para ibu.

Seterusnya untuk bayi 6 hingga 12 bulan, Puan Hifzaila ada berkongsi pelbagai menu berkhasiat yang kaya dengan nutrisi. Bagi yang baru pertama kali menimang cahaya mata, sesungguhnya ebook ini harus anda baca.

Terima kasih dan tahniah Puan Hifzaila. Ebook yang sungguh berinformasi.


Nor Amalina Rohaizad
https://asaskraffelt.blogspot.my

Ulasan Ebook Panduan Pemakanan Anak oleh Puan Natrah Mohamed

Ulasan Ebook Panduan Pemakanan Anak (www.panduanpemakanananak.blogspot.com)


Teks: Natrah Mohamed


Menarik! Puan Hifzaila menulis secara lengkap dan apa yang patut, apa yang tidak patut, sukatan menu, tips, sebab, alasan dan kisah-kisah berkaitan pemakanan anak. 


Sebagai seorang ibu yang sedang mendidik, membesar dan mengawal pemakanan 3 orang anak, saya sangat tertarik dengan ebook ini. Dekat dihati saya! Malah sangat terkesan.

Terasa macam diketuk-ketuk kepala kerana banyak etika pemakanan salah masih diamal oleh saya dan suami. Terhadap anak-anak kami. Tinggal di bandar, urusan bisnes dan keluarga yang tidak pernah habis, menyebabkan kami gagal sediakan menu sebaiknya buat anak. Walau banyak yang telah kami rasakan telah praktik, namun banyak lagi yang belum rupanya. Adeh!

Ibu-ibu, bapa-bapa, ayuh dapatkan ebook ini. Fahami. Dan perbetul apa yang kurang. Seorang ibu, orang pertama perkenalkan anak dengan makanan iaitu susu ibu. Banyak panduan penyusuan dalam ebook ini. Seorang ibu, orang pertama perkenalkan anak dengan makanan pelengkap pertama. Banyak tip berguna dalam ebook ini.



Dapatkan ebook ini segera. Berikan yang terbaik untuk anak-anak.

Natrah Mohamed
www.natrahmohamed.com

Ulasan Ebook Panduan Pemakanan Anak oleh Puan Zureiny Zulkafly

Ulasan: Zureiny Zulkafly (www.setelahhujanteduh.blogspot.my)
Ebook hasil tulis Puan Zaila Hafni ini menambah pengetahuan daripada apa yang saya lakukan selama ini.  Sebagai seorang pengasuh dan dalam masa yang sama membesarkan sendiri 2 anak saya, soal pemakanan sihat anak-anak bukan satu perkara yang boleh diambil mudah.
Saya juga mengamalkan 4 Days Rule pada kali pertama memberi anak kecil makan.  Saya rasa teruja kerana bukan semua ibu tahu tentang ini.  Olahan ayat yang ringkas dan fakta yang disusun kemas memudahkan kefahaman untuk mereka yang pertama kali membacanya.
Ebook ini sesuai untuk bacaan ibu-ibu muda yang pertama kali melalui pengalaman memperkenalkan makanan kepada si manja.  Beliau turut menyentuh tentang penyusuan ibu secara eksklusif untuk 6 bulan pertama dan susunan pemakanan yang sihat dan seimbang sehingga anak berusia 12 bulan.

Tahniah Puan Zaila!  Komitmen dan minat beliau dalam soal pemakanan anak telah melahirkan ebook yang baik ini.

Tuesday, 22 May 2018

Anak Tak Nak Makan Nasi? Gantikan dengan 5 Menu Ini

Teks: Hifzaila Hafni

Anak taknak makan nasi? Jangan risau, ibu boleh gantikan nasi dengan sumber karbohidrat yang lain. Anak mungkin juga jemu dengan hidangan nasi setiap hari. Apa kata ibu cuba tukarkan selera dengan 5 menu mudah ini.

1. Pasta Carbonara
Hidangan pasta dengan kuah krim carbonara boleh memancing selera anak. Apatah lagi jika menggunakan pasta yang berbentuk unik seperti spiral atau bow tie. Anak pasti seronok dan teruja. Kuah carbonara boleh disediakan sendiri menggunakan susu dan krim, lebih enak ditambah dengan ayam cincang dan kacang pis. Tapi awas, jika anak yang bermasalah berat badan berlebihan perlu kurangkan pengambilan menu ini.

2. Spagheti Bolognaise
Hidangan yang mudah dan ringkas. Di samping hanya daging atau ayam cincang dalam kuah bolognaise (kuah tomato), tambahkan lobak merah atau kobis bunga yang telah dicincang ke dalam kuah. Biarpun ringkas dan cepat disediakan, tetap kaya khasiat!

3. Kentang Lenyek
Salah satu sumber karbohidrat adalah ubi kentang. Kentang boleh direbus dan dilenyek dan dimakan bersama ayam atau daging panggang. Boleh juga sediakan coleslaw atau salad buah-buahan sebagai hidangan pelengkap.

4. Makaroni Bakar
Hidangan yang menyelerakan dan seimbang untuk anak anda. Gabungan makaroni, keju, ayam atau daging cincang beserta sos pilihan yang dibakar. Masukkan juga herba seperti oregano atau parsli. Makan bersama iringan sayur-sayuran yang telah dicelur atau dibuat salad. Anak pasti makan dengan teruja.

5. Soto
Nasi impit sebagai sumber karbohidrat. Ditambah dengan sup ayam sebagai sumber protein. Selain tauge, boleh cuba masukkan sawi atau kobis. Sup ayam yang dimasak beserta rempah amat baik untuk tingkatkan sistem imun anak.

6. Lontong
Juga menggunakan nasi impit tetapi dengan kuah lemak. Bagi anak yang cerewet atau kurang berat badan boleh cuba menu ini. Masukkan protein seperti tempe dan tauhu dalam kuah, serta sayur seperti kacang buncis, lobak merah dan kobis. Bertambah sedap jika ditambah dengan kuah kacang atau sambal sotong (untuk anak yang lebih besar).

7. Laksa
Mi laksa daripada beras adalah sumber karbohidrat. Kuah laksa yang diperbuat daripada ikan memberi sumber protein. Boleh juga ditambah telur rebus. Sayuran untuk laksa lazimnya timun dan salad atau boleh juga letakkan kepingan nenas.

Nah, antara 7 menu yang sesuai dihidangkan untuk anak yang jemu atau bosan dengan nasi. Jangan risau jika anak menolak nasi, ibu boleh pelbagaikan menu anak dengan sumber karbohidrat lain. Yang penting, anak mahu dan seronok semasa makan.

Saturday, 25 November 2017

Ulasan Kelas Tulis dan Terbit Ebook Pertama

Teks: Hifzaila Hafni
www.panduanpemakanananak.blogspot.com

Peluang berada dalam kelas Tulis dan Terbit Ebook Pertama (TTEP) ini sememangnya sangat berharga. Jika sebelum ini saya fikir betapa rumit atau sukar menghasilkan sebuah ebook, namun selepas menyertai kelas ini barulah nampak satu persatu caranya dan rupanya tidak mustahil untuk hasilkan satu ebook dalam 30 hari!

Dibimbing dan diselia oleh Puan Masayu Ahmad (Kak Mas) yang merupakan bekas wartawan dan penulis ebook, para pelajar didedahkan dengan teknik dan strategi untuk siapkan satu ebook, langkah demi langkah. Tak kisah apa juga tajuk, tak kisah juga kalau anda kurang pengalaman menulis, anda akan diberi tunjuk ajar satu persatu.

Setiap tugasan harian akan dipantau dan diperbaik untuk hasilkan ebook yang berkualiti.

Kelas dijalankan secara online melalui grup Whatsapp. Jadi tiada masalah untuk hadir ke kelas atau perlu keluar rumah.

Sekiranya anda ada kisah menarik, pengalaman luar biasa, kepakaran atau kemahiran sesuatu bidang, kumpulkan dalam ebook supaya boleh dikongsi bersama orang lain. Mudah-mudahan menjadi saham akhirat yang bermakna.

Thursday, 9 November 2017

10 Info Berguna Sewaktu Sediakan Makanan Anak

Dalam menyediakan makanan anak, beberapa info ini boleh diikuti.

1. Semasa menyediakan puri buah untuk anak, pastikan teksturnya tidak terlalu pekat. Tambahkan sedikit air masak atau susu ibu supaya ia sedikit cair.

2. Dengan menambahkan lobak merah dan kentang ke dalam makanan anak, mampu membuka seleranya untuk makan disebabkan rasanya yang lemak manis semula jadi. Boleh masukkan ke dalam bubur atau dilenyek halus dan digaul bersama isi ayam atau ikan.

3. Buah betik dan pisang boleh diberi pada anak untuk memudahkan proses penghadaman dan mengurangkan sembelit. Buah-buahan ini juga kaya vitamin C.

4. Selain susu, ibu juga boleh berikan yogurt pada anak. Pilih yang asli, bukan yang berperisa kerana mengandungi gula tambahan. Yogurt mengandungi protein, kalsium dan vitamin penting yang baik untuk pertumbuhan anak. Campurkan dengan buah-buahan yang dipotong kecil. 

5. 5. Jika mahu masukkan kurma atau kismis ke dalam bubur nasi, masukkan di saat akhir untuk mengelakkan bubur berubah warna.

6. Bila menggunakan ikan, boleh pilih ikan tenggiri, merah atau salmon kerana rasanya yang enak dan kurang tulang. Ikan juga mengandungi omega 3 yang penting untuk perkembangan otak anak.

7. Jika mahu masukkan daging ke dalam bubur, pastikan ia dicincang halus untuk mengelakkan risiko tercekik di samping memudahkan anak mengunyah. Juga gunakan bahagian daging yang lembut dan dimasak hingga betul-betul empuk.

8. Untuk menjimatkan masa memasak dan memudahkan kerja memasak makanan anak, boleh sediakan stok rebusan sendiri seperti stok ayam atau stok sayuran. Makanan anak juga lebih enak.
9. Boleh gunakan beras wangi berbanding beras putih biasa untuk membuat bubur kerana beras wangi lebih mudah hancur dan lebih berkanji. Proses membuat bubur lebih mudah dan singkat, selain rasanya yang enak.

10. Di usia 9 bulan ke atas, makanan anak sudah tidak perlu dikisar atau dilenyek halus. Memadai sekadar memasak hingga lembut dan empuk, kemudian lenyek kasar dengan belakang sudu. Anak perlu belajar menerima makanan yang bertekstur lebih kasar di usia ini.

Friday, 18 March 2016

Panduan Penyediaan Sayur untuk Anak



Sayur... bukan saja anak, kadang-kadang mak ayah pun tak makan sayur, betul tak?

Cuba-cubalah biasakan. Banyak pilihan sayur yang boleh dimakan. Sayur daun hijau, sayur jenis kacang, sayur berubi dan lain-lain lagi. Kalau kita pun tak makan, bagaimana nak galakkan anak makan?

Semasa menyediakan hidangan sayur, untuk pastikan semua zatnya terpelihara, boleh ikuti panduan berikut  yang dikongsi oleh Puan Norfiza Mohd Nor, Pengarah Akademik di Institut Makanan Malaysia.

Antara panduan penyediaan sayur:

1. Elak memotong sayur secara kasar sebelum masak. Potong dengan cermat. Hanya buang bahagian yang tidak boleh dimakan atau potong dalam saiz yang lebih besar.

2. Gunakan pisau yang tajam kerana pisau yang tumpul akan 'menumpulkan' nutrien dan vitamin yang terdapat pada sayur.

3. Basuh dengan cepat sebelum anda memotong supaya khasiatnya dikekalkan. Jangan merendam terlalu lama.

4. Pastikan periuk ditutup semasa merebus sayur.

5. Jangan masak sayur hingga terlalu layu. Masukkan sayur ketika air mendidih dengan kuantiti air yang sedikit dan tutup secepat mungkin.

Sebenarnya memasak sayur hanya perlu masa yang singkat dan resipi yang mudah sahaja.

Jom kita lebihkan makan sayur dan galakkan anak-anak turut rasa seronok makan sayur :)