Sunday 17 September 2023

Bab 4 Entri 10 : Merangsang Penghasilan Susu Badan

Sepanjang tempoh penyusuan, pasti akan ada pasang surutnya. Ada hari, susu yang terhasil banyak dan ada hari lain pula, yang keluar hanyalah titis-titis susu.

Begitulah. Penghasilan susu oleh seseorang ibu amat berkait rapat dengan pemakanan dan emosinya, jadi elak berputus asa kerana itu hanya cabaran kecil yang perlu dilalui untuk membesarkan seorang khalifah.

Tidak dinafikan, apabila anak meningkat usia bulan ke bulan, kebergantungannya pada susu badan mungkin berkurang dan adakalanya menyebabkan susu badan turut berkurangan kerana sudah mula makan. Atau susu badan berkurang disebabkan faktor lain.

Jadi bagaimanakah untuk merangsang semula penghasilan susu?

1. Pastikan anak menyusu dengan efisien.
Lebih banyak anak menyusu, lebih banyak susu akan terhasil. Ini yang dipanggil konsep demand and supply. Susu akan terhasil akibat adanya permintaan. Jadi usahakan untuk menyusu anak lebih kerap atau mengosongkan payudara (pam) mengikut waktu tertentu supaya tubuh menerima isyarat bahawa susu masih perlu dihasilkan.

2. Betulkan posisi penyusuan atau teknik penghisapan.
Adakalanya ibu mungkin terlepas pandang yang selama ini posisi penyusuan atau teknik penghisapan yang diamalkan kurang tepat. Posisi dan teknik yang salah boleh menyebabkan anak mengamuk, kurang minat dan memberi kesan kepada penghasilan susu ibu juga. Posisi penyusuan serta teknik penghisapan yang betul memastikan anak mendapat susu ibu dengan optimum selain mengelakkan masalah puting luka dan melecet.

Posisi penyusuan yang betul adalah seperti berikut.

Teknik penghisapan yang betul adalah seperti berikut.

3. Tukar-tukar payudara semasa menyusu, elakkan beri pada payudara yang anak suka sahaja.
Kedua-dua belah payudara perlu diguna bergilir-gilir supaya susu dapat dihasilkan seoptimum mungkin. Anak mungkin lebih suka salah satu payudara sahaja, namun biasakan juga dia dengan kedua-dua belah sekali.

Perlu juga elak menyusu mana-mana payudara dalam tempoh yang terlalu singkat dikhuatiri anak tidak mendapat kebaikan sepenuhnya. Anak sepatutnya mendapat foremilk dan hindmilk untuk pertumbuhan yang normal dan sihat. Jika menyusu terlalu sekejap pada mana-mana payudara, takut anak hanya mendapat foremilk (susu kaya air) berbanding hindmilk (susu kaya lemak).

4. Berehat dan tidur untuk kembalikan tenaga.

5. Pam payudara selepas atau sewaktu penyusuan untuk mengoptimumkan penghasilan susu badan.

No comments:

Post a Comment