Sunday 17 September 2023

Pengenalan

Menghasilkan sebuah naskhah berkaitan pemakanan anak merupakan impian saya sejak lahirnya anak pertama. Disebabkan kekurangan ilmu penyusuan dan pemakanan anak pada waktu itu, saya mula mencari, membaca dan menggali lebih lagi dengan harapan dapat memberikan makanan yang terbaik buat anak.

Diuji dengan pelbagai masalah kesihatan dan pemakanan anak sejak dia berusia kurang setahun lagi membuatkan saya terpanggil untuk berkongsi maklumat tentang pemakanan dan nutrisi kanak-kanak. Selain itu, saya juga mahu pengalaman menyusu, memberi anak makan dan menyediakan makanan untuk anak dicatatkan di sini sebagai rujukan dan kenangan di masa depan.

Dengan lahirnya naskhah ini, diharapkan dapat memberi sedikit gambaran kepada ibu yang akan mula beri anak makan seterusnya menjadi panduan kepada ibu bapa untuk memastikan anak mendapat nutrisi yang secukupnya.

Saya bukanlah orang yang terbaik untuk berbicara tentang pemakanan anak, sedangkan saya sendiri juga masih banyak amalan pemakanan yang perlu diperbaik. Namun, saya tetap cuba untuk menjaga dan mengawal semampu saya, apa yang anak-anak makan demi kesihatan mereka.

Semoga naskhah ini bermanfaat buat semua.

Anak sihat, anak hebat.

Hifzaila Hafni
www.panduanpemakanananak.blogspot.my

No comments:

Post a Comment